• Udostępnij na Google+

 

PlayStation Experience Invitational, pierwszy turniej Infinite Warfare, już za nami. Początek sezonu Call of Duty World League już niedługo, a przygotowania trwają w najlepsze. Kolejnym sprawdzeniem umiejętności czołowych drużyn międzynarodowej sceny ma być MLG Las Vegas.

 

Zdaję sobie sprawę, jak wiele osób nie do końca rozumie, co teraz dzieje się w najnowszych Call of Duty. Wszystkie te kosmiczne scenerie mogą wprawić w niemałą konsternację. Postanowiłem wyjść naprzeciw wszystkim mniej zorientowanym osobom. Jutro wieczorem zaczyna się MLG Las Vegas, co jest doskonałą okazją, żeby wreszcie zacząć oglądać CoD-a i sprawdzić, czy nie warto głębiej zainteresować się tematem. Mam więc dla was artykuł, który dostarczy wszelkich informacji niezbędnych do czerpania przyjemności z nadchodzących transmisji.

Ogólne zasady

mlgelevate

Oficjalne zasady Competetive Infinite Warfare znajdziecie pod tym linkiem. Tam przedstawione jest to najjaśniej i krótko tłumaczy, jak wyglądają przygotowania do meczów. Mówiąc krótko, przed każdą mapą zawodnicy wybierają swój Combat Rig oraz dwie bronie. Reszta zasad zależy głównie od rozgrywanego trybu.

Każdy tryb gry wiąże się z konkretnymi regułami i timerami. Wszystko zostało wypisane pod wskazanymi linkiem, ale nie ma tak naprawdę większego znaczenia. Wszelkie niezbędne w danym momencie informacje będą na bieżąco podawane przez komentatorów, a wdawanie się w tak zawiłe szczegóły, może teraz tylko namieszać w prostych tłumaczeniach.

Tryby gry

Jeden z najbardziej istotnych elementów Call of Duty i jednocześnie największa różnica pomiędzy CoD-em a większością innych FPS-ów. Każdy pojedynek między dwiema drużynami składa się z rund rozgrywanych na różnych trybach i mapach. Poniżej krótka lista wszystkich rozgrywanych w Infinite Warfare trybów wraz z krótkim wyjaśnieniem celu gry i map, na których może dziać się opisywana akcja.

Hardpoint (Breakout, Frost, Mayday, Precinct1, Scorch, Throwback)

Dosyć nowy tryb w stawce, bo został wprowadzony w Black Opsie 2. Zasady są proste. Co minutę na mapie pojawiają się hardpointy, małe obszary. Zadaniem każdej z drużyn jest przejęcie danego obszaru i obronienie go przed przeciwnikami. Przebywanie na wskazanym terenie nalicza punkty. Pierwszy zespół z 250 punktami na koncie zwycięża.

Hardpoint jest jednym z tych trybów, gdzie śmierć wiąże się jedynie ze straceniem pozycji i strata cennego czasu. Nie ma żadnych rund ani oczekiwania na wskrzeszenie. Umrzesz, wracasz do walki i lecisz z powrotem, żeby spróbować odbić punkt.

Uplink (Frost, Mayday, Precinct, Throwback)

Black-Ops-3_Uplink-2_WM

Najbardziej nietypowy tryb w stawce. Drużyny zaczynają po dwóch stronach mapy, niedaleko swojej ‚bramki’. Na środku mapy pojawia się okrągła kula, dron. Zadaniem zawodników jest przejęcie tej kuli i umieszczenie jej w bramce przeciwnika. Celny rzut daje 1 punkt, podczas gdy ‚wsad’, wlecenie do celu razem z dronem, gwarantuje aż 2 punkty.

Pojedynek trwa 10 minut. Po połowie następuje zmiana stron. Zwycięża ten, kto po upłynięciu całego czasu będzie miał najwięcej punktów. Tutaj, tak jak w przypadku Hardpoint, liczba ‚żyć’ jest nielimitowana. Śmierć kilku graczy może wiązać się ze stratą punktu, ale z niczym więcej.

Search & Destroy (Crusher, Frost, Mayday, Retaliation2, Scorch, Throwback)

Klasyka Call of Duty. Fani Counter Strike’a bardzo szybko zrozumieją, co się dzieje. Atakujący i broniący, terroryści i antyterroryści. Zadaniem jednej strony jest podłożenie bomby, druga musi ją rozbroić. Runda kończy się, kiedy zginą wszyscy graczem jednej drużyny lub kiedy bomba wybuchnie czy zostanie rozbrojona. Ten kto pierwszy zdobędzie 6 punktów, wygrywa.

S&D zawsze dostarczało najwięcej emocji i od dawna uważane jest za esencję CoD-a. Najważniejszą różnicą są nie tylko same zasady, ale również fakt, że każdy z graczy ma tylko jedno życie w każdej z rund. Jeżeli zginiesz, obserwujesz swoich kolegów z drużyny i czekasz na następną rundę.

Role zawodników

ScumpStream2

Bardzo ważny aspekt Call of Duty, z którego wiele graczy nie zdaje sobie sprawy. Podobnie jak w Counter Strike’u, tutaj też każdy z czterech zawodników drużyny spełnia swoje role. Z tą różnicą, że zadania nie wymuszają tylko określonych zachowań w konkretnych sytuacjach, ale również każą zastanowić się nad wyborem broni czy Combat Rig. Wyróżniamy trzy główne role:

Slayer – Jak sama nazwa wskazuje, człowiek od zabijania. Jego zadaniem jest wykorzystanie swojego skilla do stworzenia sytuacji dla drużyny. Musi być agresywny, skuteczny i wspierać decyzje towarzyszy licznymi fragami.

Objective – Gracz trzymający Hardpoint, przejmujący drona w Uplinku czy trzymający bombę na S&D.

Support – Najbardziej uniwersalna rola. Może zarówno stać za plecami slayera i wspierać go dodatkowym ogniem czy granatami, ale kiedy tylko złapie jakieś fragi, role się zamieniają. Zazwyczaj jest tam, gdzie kogoś brakuje, starając się wykonywać zadania kolegów, którym to nie wyszło.

Kill streak

Główny powód narzekań słabszych graczy, unikalna cecha Call of Duty i bardzo ważny czynnik na profesjonalnym poziomie. Podejście do serii zabójstw jest w tym przypadku zupełnie inne niż na zwykłym Deathmatchu czy Kill Confirmed. Pojedyncze zabójstwo może odegrać ogromną rolę w całym meczu. Kill Streaki będą więc często służyły do wyeliminowania pojedynczego zawodnika, a ich wpływ na ogólny wynik ma się nijak do mechanicznych umiejętności każdego z graczy.

Serie zabójstw są też częścią CoD-a, która potrafi trochę namieszać w naszych generalnych ustaleniach. Wystarczy, że support albo objective wyeliminuje kilka graczy z rzędu, a nagle staje się slayerem. Reszta graczy dba o jego bezpieczeństwo, żeby odblokował swoją serię i pomógł im osiągnąć cel.

Przydatne linki

theScore-eSports

Na koniec kilka miejsc, w których można nie tylko sprawdzić wyniki, ale też poczytać opinie profesjonalistów i weteranów.

Subreddity Infinite Warfare i CoD Competetive – Pierwszy z nich zbiera społeczność całej gry, podczas gdy drugi skupia się wyłącznie na profesjonalnej scenie CoD-a. Komentarze, opinie i sporo cennych obserwacji.

Jeżeli ktoś używa Twittera, GAMURS CoD COD ESWLive są warte obserwowanie oprócz oficjalnych kont Call of Duty, CWL czy MLG.

mlg.tv – Centrum Competetive Call of Duty. Amerykańska społeczność nie przekonała się niestety do Twitcha i to właśnie tutaj zbiera się większość graczy. Dużo artykułów, streamów topowych graczy i co najważniejsze, jedyna obok YouTube’a transmisja z MLG Las Vegas.

Aplikacja theScore esports – Wystarczy po prostu ściągnąć klienta na swój telefon, zaznaczyć kilka interesujących nas tematów i dostajemy dostęp do wielu świetnych artykułów i aktualizowanych na bieżąco wyników. Aplikacja zapewnia informacje nie tylko na temat Call of Duty, ale również kiku(nastu) innych gier esportowych.

 

Nie ma większej filozofii w tym, co zobaczycie na transmisjach z Las Vegas. Call of Duty opiera się w większości na pozycjonowaniu i refleksie. Panowie znają mapy na pamięć, kojarzą wszystkie istotne punkty i większość możliwych wallrunów. Połączenie całej ich wiedzy i zimnej krwi często daje zwycięstwo.

Na tym etapie macie większość informacji, jaka jest wam potrzebna, żeby rozumieć i doceniać to, co będzie się działo przez kolejnych kilka dni. Wystarczy po prostu uważnie oglądać, słuchać profesjonalnego komentarza, spędzić przy Call of Duty trochę czasu. Każda następna impreza daje coraz więcej cennego doświadczenia. Na razie polecam po prostu wygodnie rozsiąść się przed monitorem i cieszyć się z widowiskowych, dynamicznych akcji.